utorok 30. júna 2015

Nitra - moje retro spomienky (2.časť)


     Od bývalej školy som prešla pár uličiek a natrafila som na miestne PKO. Akoby tu zastal čas. Doslova. Na dverách bol nalepený plagát Petra Nagya! Neverila som svojim očiam! Podišla som bližšie, aby som si to overila, ale informácia o koncerte bola naozaj aktuálna. (Peťko, skutočne ešte platí: Aj tak sme stále frajeri! Stále tí istí frajeri :)
 
Nápis "Coca-Cola" hneď vedľa "PKO"- to tu kedysi nebolo!
     Zvonku som nejaké extra zmeny na budove nevidela. Ach, ale tie spomienky!  Na tanečné kurzy, nemotorné kroky chlapcov pri tanci, nesmelé pohľady dievčat, čakanie - príde po mňa, nepríde... :) 
  
     No a samozrejme – „Navždy sa zachová v pamäti stužková“ – tak na takú udalosť sa nedá zabudnúť... Spomínam si, že som na jej začiatku bola dosť nešťastná. Kaderníčka, ktorá mi robila účes, zrejme väčšinou obsluhovala staršie dámy. Keď som sa pozrela do zrkadla na výsledok, skoro som odpadla. No uznajte – udalosť roka a ja mám na hlave model a la Posedenie pre dôchodcov ;)  Vďaka duševnej podpore kamarátok som to nakoniec ako-tak predýchala a snažila sa zamerať na pozitívne stránky toho večera.

     Viem, že som zažila ešte jedno prekvapenie, keď som dostala fotky z pripínania stužiek. Poznáte ten klasický záber – žiak spolu s triednou učiteľkou, obaja z profilu. Až vďaka tejto fotke som spoznala skutočný tvar svojho nosa zboku.  Dovtedy som ho v zrkadle vždy videla len spredu. No, nie žeby to bola nejaká katastrofa, ale čudovala som sa – „Toto je naozaj môj nos?!“

     Po takomto spomínaní som sa pobrala ďalej – k hradu. Na námestí som urobila zopár fotiek miestneho sporo odetého svalnáča. Netešte sa dámy, nešlo o žiadnu slávnu športovú hviezdu. Bol to Corgoň, socha muža, ktorý podopiera roh domu. Tí, čo nie sú z Nitry, poznajú skôr Corgoňa v tekutej podobe... 

Svalnáč Corgoň
     A konečne som na hrade. Krásny výhľad na mesto aj vrch Zobor. Kedysi sa konala každý rok na jar akcia „Pochod vďaky“. Bol to vlastne taký  masový peší výstup ľudí na Zobor. Zúčastňovali sa toho školáci, pracujúci, dôchodcovia...  Myslím, že išlo o povinný prejav vďaky sovietskym osloboditeľom (asi tým z 2. svetovej vojny, nie z roku 1968 ;)  Na Zobor viedla kedysi aj lanovka, ale to už je dávna história.

Vrch Zobor, v popredí futbalový štadión
    Ale poďme naspäť do mesta. Na námestí je veľké moderné divadlo. Ešte si pamätám, ako sme chodievali na predstavenia do toho starého. Vtedy tam boli hviezdami napr. Marián Slovák s manželkou Evou Matejkovou, Jozef Dóczy, Marta Sládečková, Eva Pavlíková, Ján Gallovič, Stano Král, Maroš Kramár (idoly mladých dievčat :) a ďalší. Nitrianske divadlo malo vždy výbornú úroveň, vychovalo veľa skvelých hercov. Mnohí potom odišli do Bratislavy. Začínal tam aj režisér Jozef Bednárik.
Nové divadlo

    Pešia zóna je plná obchodov.  Väčšina domov je pekne zrekonštruovaná. V strede ulice nachádzam skvelú zmrzlináreň – Balkánska zmrzlina – tak tá tu bola aj za mojich mladých čias, nostalgicky spomínam... :)


     Moje kroky vedú od pešej zóny k rieke. Za ňou stojí ďalšia dominanta mesta - Slovenská poľnohospodárska  univerzita. Jej kruhová aula je charakteristická pre panorámu Nitry. Rada si na ňu spomínam, pretože v detstve som tam chodievala na Deda Mráza. Ja viem, teraz je to Mikuláš, ten bol však za môjho detstva ideologicky nevhodný ;) Okrem slávnostných príležitostí teda spomínaná aula raz do roka privítala aj deti, ktoré tu dostávali balíčky od Deda Mráza. A nezaobišlo sa to bez premietania animovaných filmov. Pozreli sme si zakaždým hit tých čias – No počkaj, zajac! To bol zážitok :)
 
 Aula Slovenskej poľnohospodárskej univerzity

     Čas do odchodu môjho autobusu sa krátil, tak som sa pomaly pobrala na autobusovú stanicu. Ako inak – popri Mlynoch. Áno – mlyny tu boli aj kedysi, ale úplne iné. Boli to historické stavby, typické pre túto časť mesta. Terajšie Mlyny sú zase typické veľké moderné nákupno-zábavné centrum. Tak hurá, poďme na nákupy, kašľať na históriu ;)

Súčasné Mlyny
      A na koniec mojej prechádzky som si ešte pripomenula Staré divadlo. Budovy starnú, ľudia starnú... Ale nie, my nestarneme, len sme skúsenejší ;)  

Pôvodné Divadlo A. Bagara
    Tak už dosť! Stačilo spomienok, dôležitejšia je skvelá prítomnosť  a ešte lepšia budúcnosť. Ja som optimista, vy nie?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára