štvrtok 7. mája 2015

Milujem dobré pitie ...



Hurá! Začala kvitnúť baza, urobme si bazovú limonádu ;)


     Dnes vás chcem inšpirovať týmto receptom na skvelý osviežujúci nápoj. O bazovej limonáde som počula už v detstve, ale doma sme ju nerobili. Minulý rok som si našla recept na internete, odskúšala som ho a veľmi nám to zachutilo. Niekoľkokrát som ju robila pokým baza neodkvitla. Tohto roku si na to syn spomenul a už v apríli sa pýtal, či nekvitne baza. Pred dvoma dňami som konečne objavila prvé kvety, tak som tam včera nabehla a limonáda je už v chladničke...
 
Baza čierna - veľmi rozšírený krík s voňavými bielymi kvetmi



     Baza čierna je veľmi užitočná rastlina, zbierajú sa kvety alebo plody a majú liečivé účinky. Čaj z bazy sa využíva pri prechladnutí, nádche, migrénach. Pôsobí ako antioxidant a spomaľuje proces starnutia buniek :) Plody bazy (čierne bobuľky) sa používajú na liečbu bolestí nervového pôvodu – napr. trojklanného nervu, sedacieho nervu alebo pri vyskočení medzistavcovej platničky chrbtice.

     Bazová limonáda nie je jediná pochúťka, ktorú si z bazy môžete pripraviť. Obľúbený je aj sirup alebo vyprážané kvety na sladko. Z plodov sa zase robí džem alebo chutný likér ;)

Kvet bazy 


Na limonádu potrebujete:

- veľké kvety bazy 7 ks
- kryštálový cukor 370 g (ja som použila hnedý cukor)
- citrón 2 ks
- kyselina citrónová 20 g
- voda 5 litrov

Postup:

Do hrnca dáme 100 g cukru a rozpustíme na karamel. Potom ho zalejeme litrom vody (pozor na horúcu paru!) a miešame do rozpustenia karamelu. Pridáme 4 litre vody, 270 g cukru a kyselinu citrónovú. Citróny umyjeme, ošúpeme a rozkrojíme. Do limonády vytlačíme šťavu a pokrájame na kolieska. Pridáme do hrnca. Bazové kvety opláchneme a vložíme do limonády.

Hotová limonáda v hrnci 
(bledohnedá farba súvisí s použitím karamelu a hnedého cukru)


    
 Necháme odstáť v chladničke do druhého dňa. No a potom už len ochutnávame a pijeme a nalievame všetkým okolo ;)

Jednoducho - relaxujte ;)


    
 P.S. Množstvo cukru a kyseliny citrónovej môžete ľubovoľne prispôsobiť vašim chuťovým pohárikom. Ak sa vám naberú do pohára aj drobné kvietky, môžete ich pokojne vypiť, sú jedlé.


Takýto pekný, do ružova zafarbený pohľad z okna sa mi naskytol po ukončení prípravy limonády :)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára