štvrtok 16. apríla 2015

Praha matka měst

(motto Prahy od roku 1927, latinsky Praga mater urbium)

Praha je nádherné mesto, ktoré väčšina z vás pozná, mnohí možno oveľa lepšie ako ja. Preto bude tento článok trochu iný ako ostatné moje cestopisy. Je v ňom menej textu a viac fotiek... 

Tieto fotky vznikli počas jedného krásneho slnečného dňa, keď som sa ocitla v Prahe sama. Nemala som v úmysle navštevovať pamiatky, napokon tie najznámejšie som už x-krát videla. Tak som sa len tak túlala, kam ma nohy zaviedli. Išla som uličkami, ktoré som predtým nevidela a spoznala stavby dovtedy mnou nepoznané.... Zrazu som sa ocitla pri Betlehemskej kaplnke (Betlémská kaple), ktorá má za sebou zaujímavú históriu. Pripomína osobnosť Jana Husa a husitské hnutie a je národnou kultúrnou pamiatkou. Keďže som mala dostatok času, rozhodla som sa absolvovať jej prehliadku.

Pod pojmom kaplnka by som si predstavovala malú stavbu, ale tu sa vošlo až 3 000 osôb.  Začali ju stavať v r. 1391 a v tej dobe bola stavbou, kde sa mohlo zhromaždiť najviac ľudí. Pozemok, na ktorom ju postavili, daroval český mešťan Jan Kříž s podmienkou, že tu budú kázne v českom jazyku. V tých časoch bolo totiž možné čítať bibliu iba v latinčine, ktorej samozrejme málokto rozumel.

"Betlemska kaple" by http://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedista_diskuse:Kf - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Betlemska_kaple.jpg. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Betlemska_kaple.jpg#/media/File:Betlemska_kaple.jpg
 

Od r. 1402 do r.1412 tu kázal Majster Ján Hus a jeho kázne mali veľký ohlas (čo sa mu nakoniec stalo osudným). Kaplnka najskôr patrila Karlovej univerzite (Jan Hus bol istý čas jej rektorom, stal sa ním, keď mal 34 rokov), neskôr viackrát zmenila majiteľa. V 19. storočí však bola úplne schátraná, preto na jej mieste postavili obytný dom. Vďaka úsiliu historikov bola znovu postavená a sprístupnená v r. 1954. Od roku 1993 sa stala slávnostnou aulou pre České vysoké učení technické a konajú sa tu slávnostné promócie.

Čo ma ale najviac fascinovalo na prehliadke bola sprievodkyňa – staršia pani na dôchodku. Celý výklad podala s takým úžasným zanietením, priam z nej sálala láska, úcta a obdiv k národnej histórii a historickým osobnostiam. Bol to úžasný zážitok, s niečím takým som sa zatiaľ nestretla :-)

Tak a teraz sa môžete vydať na malú virtuálnu prechádzku jarnou Prahou...


Zátišie pri Vltave






Chvíľa pre meditáciu

Na brehu Vltavy

Storočný strom, ktorý vyliezol na múrik...

Dom, ktorý tancuje ;-)

Pri Slovanskom ostrove

Kostol Sv. Ignáce


Divadlo na Vinohradech

Josefov - bývalá Obřadní síň

Staronová synagóga

Josefov - Restaurace u staré synagogy

Pařížská ulice

Bývalý Palác Městské pojišťovny (Staromestské nám.)

Veže Týnského chrámu na Staromestskom námestí

Fontána pred Národným múzeom (Václavské námestie)
Majster Jan Hus dohliada zhora na občerstvenie smädných turistov

A to by bolo na dnes všetko... Tak čo, zbalíme si kufre?




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára